سندرم تنفسی مزمن (Cystic Fibrosis) در کودکان
نوشته شده توسط : sanaz

سندرم تنفسی مزمن (Cystic Fibrosis یا CF) یک بیماری ژنتیکی و مزمن است که بیشتر به تاثیر سیستم تنفسی و گوارشی افراد مبتلا می‌آید. این بیماری به دلیل اختلال در ژن CFTR (Cystic Fibrosis Transmembrane Conductance Regulator) ایجاد می‌شود که وظیفه کنترل ترتیب نمک و آب در تمامی اندام‌های بدن دارد.

علائم و عوارض سندرم تنفسی مزمن در کودکان شامل موارد زیر می‌شود:

1. تنفس مشکل: کودکان مبتلا به CF معمولاً دارای تنفس مشکل و خفیف هستند. این امر ناشی از ترشح ژرف موکوس در ریه‌ها و تنظیم نامناسب نمک و آب در افراد مبتلا می‌باشد.

2. التهاب مزمن ریه: به علت تراکم موکوس و ناکارآمدی در تصفیه ریه‌ها، عفونت‌های مکرر ریه‌ها در کودکان با CF شایع است و می‌تواند به التهاب مزمن و آسم مزمن منجر شود.تفاوت ذات الریه و برونشیت

3. انسداد مجرای تنفسی: موکوس ژرف می‌تواند به انسداد مجرای تنفسی و تنفس مشکل منجر شود.

4. کاهش رشد و توسعه: CF می‌تواند به اختلال در مصرف و ترشح مواد غذایی از جمله چربی‌ها و ویتامین‌ها منجر شود، که ممکن است به کاهش رشد و توسعه کودکان منجر شود.درمان خانگی آلرژی نوزاد

5. اختلالات گوارشی: اختلالات گوارشی مانند نزله معده و اسهال نیز در کودکان با CF شایع هستند.

6. آلرژی‌های تنفسی: کودکان با CF ممکن است به آلرژی‌های تنفسی مثل حساسیت به گرد و غبار و قارچ‌های قارچی در محیط محلی مبتلا شوند.

درمان سندرم تنفسی مزمن در کودکان شامل تیم درمانی چند تخصصی از جمله ارتوپدیست‌ها، گاستروآنترولوژیست‌ها، فیزیوتراپیست‌ها، و متخصصان تنفسی می‌شود. درمان معمولاً شامل مصرف داروها برای رقیق کردن موکوس، فیزیوتراپی تنفسی، و تغذیه مناسب برای کمک به کاهش عوارض گوارشی و تغذیه‌ای است. همچنین، ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی ممکن است به کودکان با CF تجویز شود. واکسیناسیون منظم نیز می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های تنفسی کمک کند.





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: